Sigurno ste na tržištu uočili da neka auto-sedišta za decu imaju oznaku UN/ ECE R44 a neka ECE R129. Šta one znače i po čemu se razlikuju? Da li su obe regulative na snazi? Koji standard je sigurniji i ispunjava više zahteve za bezbednosne sisteme u Evropi?
Uz to, auto sedište mora da ima atest bezbednosti izdat od Ekonomske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu koja propisuje minimalni standard sigurnosti auto sedišta regulacijom UN ECE R44/04 (ili R129) i ne bi trebalo da je starije od roka trajanja koji određuje proizviđač u uputstvima auto sedišta. Takođe se ne bi trebalo koristiti auto sedište koje je bilo u sudaru.
Dečije auto sedište mora biti homologovano. To znači da najmanje ispunjava jednoobrazne tehničke uslove propisane UNECE pravilnicima 44/03 ili 129. Takvo sedište mora nositi oznaku „E“, sa odgovarajućim brojem države koja je izdala homologaciju; homologacioni broj; naziv kategorije bezbednosnog sedišta; masu, odnosno visinu deteta. To znači da ispunjava jednoobrazne tehničke uslove propisane UNECE pravilnicima.
Svako auto-sedište za dete koje se prodaje u Evropi mora biti homologovano, odnosno posedovati atest bezbednosti. Dečije sedište pre nego se nađe na tržištu podvrgnuto je testiranju simulacije nesreće, kako bi se utvrdilo da li je dovoljno bezbedno i ispunjava li jednoobrazne tehničke uslove propisane UNECE pravilnicima, te odobreno u skladu sa regulativom ECE R44 ili R129. Znači, na snazi su oba standarda! Inače, skraćenica UN/ECE je za Ekonomsku komisiju Ujedninjenih nacija za Evropu (Economic Commission for Europe of the United Nations) i to je telo koje izdaje odredbe u vezi sa homolagacijom auto-sedišta. Koju regulativu zadovoljava određen model dečijeg sedišta možete lako i jednostavno proverite na atestu - označeno je na nalepnici, obično naranđžaste boje, na poleđini sedišta ili skroz na dnu. Tu je i oznaka „E“, sa odgovarajućim brojem države koja je izdala homologaciju, homologacioni broj, naziv kategorije bezbednosnog sedišta, masa, odnosno visina deteta.
Objasnićemo razlike između pomenutih propisa da biste mogli da shvatite o čemu se radi, pa da odlučite koje sedište da odaberete.
O standardu ECE R44
ECE R44 je regulativa uvedena osamdesetih godina prošlog veka. To je bio je jedan od prvih propisa koji je obezbedio bezbedan standard za auto-sedišta koja se prodaju u Evropi. Klasifikacija sedišta je na osnovu težine deteta i postoji ukupno pet unapred definisanih težinskih grupa gde jedno sedište može biti odobreno za nekoliko njih (0, 0+, 1, 2, 3). Prema ovom propisu, deca moraju da budu u sedištima okrenutim u supropnom smeru od kretanja vozila do težine od 9 kg (obično je to do 9 meseci starosti). Testovi sudara se rade pri 32 mph (milja na sat; što je oko 51,5 km/h) za prednji, i za zadnji udar pri 18 mph (29 km/h). Auto-sedišta koja ispunjavaju standard R44 testirana su na frontalni i udar od pozadi, ali ne i na bočni. Auto-sedišta za decu mogu se koristiti pričvrščivanjem sigurnosnim pojesevima vozila ili ISOFIX sistemom.
O standardu ECE R129
Standard R129 uveden je leta 2013. godine, a poznat je i kao i-Size. Ova regulativa se i dalje razvija. Namera je bila da se dečija auto-sedišta lakše postavljaju, da se obezbedi bolja zaštita od bočnih udara i da mlađani putnici duže budu okrenuti u suprotnom smeru od kretanja vozila ili kako mnogi kažu "unazad". Zapravo, regulativa R129, odnosno i-Size auto-sedišta su novi standard bezbednosti i primoravaju industriju da se pridržava najviših bezbednosnih kriterijuma, kako bi putovanja za bebe i malu decu bila još sigurnija, pružajući bolju zaštitu glave i vrata mališana.
Propis ima nekoliko važnih novina. Prva je što ova sedišta obezbeđuju da se dete do 15 meseci vozi "unazad", a mnoga dozvoljavaju opciju da tako putuju do 4 godine, pa i duže. Ako se pitate zbog čega stručnjaci preporučuje (bolje reći insistiraju) da se mlađani putnici voze što je duže moguće okrenuti u suprotnom smeru od kretanja vozila, razlog je što je to najbezbednija opcija pošto se mališani još razvijaju i rastu. Oni su u mnogo većoj opasnosti kada su okrenuti napred u sudaru nego kada se voze "unazad".
Druga novina je da i-Size sedišta obavezno imaju ISOFIX sistem. Njegova prednost je ne samo laka montaža, već i ispravna postavka, gde je gotovo nemoguće pogrešno instalirati dečije auto-sedište. Za razliku od ovog sigurnosnog sistema, instalacija pomoću pojasa automobila, nažalost, pruža veliku opasnost da se dečije sedište pogrešno montira u vozilo i samim tim njegova funkcija da zaštiti dete u sudaru se gubi.
Treća odlika ove regulative je da i-Size sedišta obavezno prolaze kroz testove bočne zaštite. Prednji crash testovi su pri 32 mph (51,5km/h), zadnji pri 18 mph (29 km/h), a bočni pri 15 mph (24 km/h). Brojni su kriterijumi u vezi ove stavke koje proizvođači treba da ispoštuju, a onda se oni i testiraju.
Za razliku od R44, gde je klasifikacija zasnovana na težini mališana, kod R129 je na visini deteta, ali ima i definisanu maksimalnu težinu mlađanog putnika za korišćenje auto-sedišta. A, to znači duže korišćenje jednog sedišta. Pored obaveznih propisa, većina država ima svoje zakone koji se tiču auto-sedišta. Ovi zakoni se mogu razlikovati, pa obavezno saznajte šta važi u vašoj zemlji ili onoj u koju nameravate da putujete.
Od 2013. godine proizvođači automobila su počeli da obeležavaju zadnje sedište oznakom i-Size. To znači da su ta vozila opremljena ISOFIX sistemom i da je pod automobila dovoljno jak da izdrži potpornu nogu dečijeg sedišta. Kada budete kupovali novo auto-sedište ili novi auto, treba uzeti u obzir i-Size.
Cena
Mnogi će se posle svega navedenog zapitati da li su i-Size sedišta znatno skuplja? Najnovija sedišta koja se pojavljuju na tržištu uvek imaju višu cenu od svojih prethodnika. Cenu, između ostalog, formiraju i ispitivanja, razvoj i nove tehnologije koje su korišćene tokom proizvodnje. Ipak, kretanja na tržištu i konkurencija bi trebalo da drže cene na prihvatljivom nivou.
Važno je napomenuti da dečija auto-sedišta koja ispunjavaju propis R44 i dalje prolaze rigorozno bezbednosno testiranje, pružaju zaštitu mališanima u slučaju nesreće i odobrena su za upotrebu. Dizajnirana su tako da ispune bezbednosne standarde koji su bili na snazi u vreme njihovog odobrenja i roditelji su ih naširoko koristili godinama sa dokazanim iskustvom u zaštiti dece tokom putovanja automobilom. A jedna od glavnih prednosti razmatranja auto-sedišta sa oznakom R44 – je cena! Ona imaju tendenciju da budu pristupačnija u poređenju sa sedištima sa novijom regulativom R129 (i-Size). Ovo može biti korisno za porodice koje imaju manji budžet ili žele da uštede nešto novca bez ugrožavanja bezbednosti. Još jedna prednost auto-sedišta iz uredbe R44 je da su lako dostupna na tržištu. Pošto su u ponudi već duže vreme, često postoji više opcija za izbor u pogledu stilova, dizajna i brendova. Ovo roditeljima daje širi izbor da pronađu auto-sedište koje odgovara uzrastu, težini i visini njihovog deteta, kao i njihovim ličnim potrebama.
Za najveću moguću bezbednost, ne zaboravite da uvek izaberete Plus testirano sedište bilo da je u skladu sa propisima R44 ili R129. Plus test je najteži crash test na svetu, što znači da se auto-sedište testira većom brzinom i kraćim razmakom. On nije obavezan nego je dobrovoljn, i na proizvođaču je da li želi da Plus testira svoja sedišta ili ne. Dečija sedišta koja ga prođu garantuju superiornu bezbednost u sudaru za vaše dete.
ECE R44
- Klasifikacija na osnovu težine deteta (u kg)
- Kategorizovano po grupama (0, 0+, 1, 2, 3)
- Dete može biti okrenuto napred od 9 kg
- Može se pričvrstiti pojasevima vozila ili ISOFIX sistemom
- Testiranje zadnjeg i prednjeg udara
- P lutka koja se koristi u testovima sudara sa 4 senzora
ECE R129 (i-Size)
- Klasifikacija na osnovu visine deteta (u cm)
- Dete mora da bude okrenuto unazad do najmanje 15 meseci
- Može se pričvrstiti pojasevima vozila ili ISOFIX sistemom
- Testiranje zadnjeg, prednjeg i bočnog udara
- K lutka koja se koristi u testovima sudara sa 32 senzora
IZVOR www.sigurnabeba.rs