„Dakle? Da li smo se dogovorili?“, pitaće vas prodavac pružajući vam ruku…
Pre nego što mu odgovorite i odlučite se da kupite novi automobil, dajte sebi nekoliko minuta da biste bili sigurni da nema skrivenih detalja, koje ćete prekasno otkriti. Ovo je takođe vaša poslednja prilika da pravac prodaje okrenete u svom smeru.
Pitanja koja ćemo vam ovde predstaviti su ona koja će testirati prodavca, kao i dogovor koji ste napravili. Uz pomoć njih ćete utvrditi uslove ugovora i otkriti potencijalne probleme. Lista ima i 2 pitanja koja specifično za ljude koji su veći deo svoje kupovine obavili preko Interneta, ili koji su sklopili dogovor preko telefona, bez da su pre toga videli automobil.
Tako da umesto da odgovorite „Dogovorili smo se“ i stisnete ruku prodavcu, postavite prvo sledeća pitanja :
1. Koji su dodatni troškovi koji me očekuju?
Drugi način kako možete da postavite ovo pitanje je „Koja je moja izlazna cena?“ to jest, koliko para ćete izdvojiti kada izađete iz salona. Do tada ste verovatno razgovarali samo o ceni automobila. Ipak, moraćete da platite još dodatnih troškova, od kojih su neki obavezni, a neki ne. Tu spada porez, registracija, dokumentacija. Neka predstavništva imaju i dodatne namete, koji mogu da vam opterete budžet. Što pre saznate za sve troškove koji vas očekuju, veća je mogućnost da ćete moći da ih izbegnete.
2. Koja je cena dokumentacije?
Skoro svi saloni naplaćuju i sređivanje dokumentacije kada kupujete automobil. Ovo znači da vam bukvalno naplaćuju popunjavanje ugovora. Zvuči čudno, ali nije retko. Ovaj trošak uglavnom nije veliki, ali pazite da prodavac ne pokuša da nadoknadi ono što je izgubio u prodaji preko ovog nameta. I ovo je podložno pregovorima, ako prodavac nije spreman da spusti ovaj deo troška, pronađite drugog prodavca.
3. Da li na vozilu postoji alarm, ili drugi delovi koje ne nudi proizvođač originalno?
Većina automobila dolazi sa dodacima koji su instalirani u samoj fabrici. Ponekad dileri dodaju neke opcije da bi povećali svoj profit. Popularni dodaci su svetla za maglu, alarmi, zatamnjena stakla, ili „zaštita boje“. Cene ovih dodataka su veoma visoke, jer prodavci na ovaj način povećavaju zaradu po automobilu. Uglavnom vas neće obavestiti o ovim dodacima dok detaljno ne proverite ugovor. Ne kažemo da su svi ovi dodaci loši i da ne treba da uzmete neki od njih, ali da biste znali tačno šta uzimate, dobro se raspitajte i odlučite se šta vam je stvarno potrebno.
4. Koliko je prešao automobil?
Ovo pitanje je bitno za one koji kupuju preko Interneta, praksa koja kod nas u zemlji još uvek nije toliko razvijena. Možda očekujete da je na kilometar satu manje od 10km, ali možda je automobil bio na test vožnji u salonu, ili na njih nekoliko. Možda je prebačen iz drugog predstavništva i to su uradili tako što su ga prevezli. Ukoliko je više od 300km na satu, izaberite drugi, ili ispregovarajte manju cenu.
5. Da li dostavljate vozilo?
Još jedno pitanje za one koji naručuju preko Interneta. Ukoliko ste dogovorili sve ostale detalje i zadovoljni ste ponudom, možete sebi da dogovorite još jedan, sitan, komoditet. Recite nešto u stilu „Ako ste spremni da mi doveze vozilo, dogovorili smo se.“ Umesto da idete do salona i da čekate da vam spreme automobil, zašto ne biste ostali kod kuće, ili na poslu i sačekali da dovezu automobil do vas? Predstavnik će doći sa ištampanim ugovorima i nećete morati da se bavite istima u predstavništvu.
Bonus pitanje: Da li je automobil na vašem parkingu?
Ako kažete prodavcu da ne želite automobil jer vam ne odgovara boja, ili određene opcije, on će vam brzo odgovoriti sa uveravanjem da mogu da vam daju automobil koji tražite. To će možda zvučati kao da vas automobil čeka na parkingu, ali to često nije slučaj. Ovo obično znači da automobil verovatno neće biti uskoro dostupan i da ćete morati da sačekate dok im ga ne dostave. Obično je bolje da se koncentrišete na automobile koje već imaju na stanju.
O.R.