U najnovijem potezu za zaštitu nacionalne bezbednosti, administracija predsednika Bajdena finalizovala je pravilo koje ima za cilj zabranu uvoza i prodaje određenih automobila i tehnologija povezanih sa Kinom i Rusijom…
Ovo bi moglo predstavljati ozbiljan izazov za domaće i strane proizvođače automobila, dok američka vlada nastoji da smanji zavisnost od stranih dobavljača. U saopštenju iz Bele kuće, predsednik Bajden je istakao da je ovaj potez deo "odlučnih akcija za zaštitu Amerike od rizika koje predstavljaju lanci snabdevanja povezani sa Narodnom Republikom Kinom i Ruskom Federacijom." Ministarstvo trgovine finalizovalo je pravilo koje zabranjuje prodaju i uvoz povezanih vozila, kao i hardverskih i softverskih sistema, zbog rizika od sajber špijunaže i ugrožavanja infrastrukture.
Glavni cilj ovog pravila su sistemi koji koriste Bluetooth, satelitsku, celularnu i Wi-Fi povezanost, koji se smatraju potencijalnim alatima za prikupljanje osjetljivih podataka. Bela kuća je ukazala na kineske operacije sajber špijunaže, uključujući napade poput Volt Typhoon, koji su ciljali komunikacione, energetske i transportne sisteme.
Prema novim pravilima, zabrana obuhvata sisteme povezivanja vozila (VCS) i sisteme autonomne vožnje (ADS), kao i hardverske module i softverske komponente razvijene, proizvedene ili podržane od strane entiteta povezanih s Kinom i Rusijom. Ove restrikcije stupaju na snagu za softver od modelne godine 2027, dok se zabrana na hardver očekuje od 2030. godine.
Zanimljivo je da pravilo ne utiče samo na uvozne proizvode. Bela kuća je naglasila da zabrana uključuje i kompanije koje proizvode vozila u Americi, ali su pod kontrolom ili jurisdikcijom Kine ili Rusije. To znači da čak i vozila proizvedena u SAD, ali s kineskom tehnologijom, neće moći da se prodaju od modelne godine 2027.
Ko je pošteđen, a ko nije?
Dok je uticaj ovog pravila još nejasan, neki modeli poput Buick Envision i Lincoln Nautilus možda će biti izuzeti jer koriste kineski softver razvijen pre stupanja novih pravila na snagu. S druge strane, proizvođači poput Polestar mogli bi se suočiti s ozbiljnim problemima, osim ako ne dobiju posebna ovlašćenja.
Pravilo se trenutno odnosi samo na putnička vozila, ali vlada planira proširenje na komercijalna vozila i ona teža od 4.536 kg.
Ovaj potez predstavlja još jedan korak ka smanjenju zavisnosti od stranih tehnologija, ali i izazov za proizvođače automobila koji se oslanjaju na kineske komponente. Dok SAD jača svoje regulative, pitanje je kako će se proizvođači prilagoditi i šta će ovo značiti za budućnost automobilskog tržišta.