Električna vozila su simbol budućnosti, ali njihova masovna popularizacija u velikoj meri zavisi od državnih subvencija...
Dok su one do sada bile ključni faktor rasta u Evropi, najava smanjenja ili ukidanja ovih podsticaja u mnogim zemljama preti da uspori zamah tržišta elektrifikacije.
Francuska, jedna od predvodnica u promociji električnih automobila, planira značajno smanjenje budžeta za subvencije. Za 2025. godinu, budžet je smanjen s 1,5 milijardi evra na 1 milijardu evra. Subvencije za kupovinu EV vozila ispod 47.500 evra biće gotovo prepolovljene, sa trenutnih 4.000–7.000 evra na 2.000–4.000 evra.
Program subvencionisanog lizinga, koji je omogućavao domaćinstvima s nižim primanjima da iznajme mali EV za 100 evra mesečno, takođe je pogođen. Budžet za ovaj popularni program smanjen je s 650 miliona evra na 300 miliona, što znači da će biti dostupno manje vozila po povoljnim uslovima.
Španija, koja je imala jedan od najizdašnijih budžeta za subvencije od 1,55 milijardi evra, takođe menja pristup. Kupci trenutno mogu dobiti do 7.000 evra za električne automobile i do 9.000 evra za komercijalna vozila. Iako će od 2025. godine direktna plaćanja ubrzati proces, detalji o ukupnom budžetu i obimu programa još uvek nisu poznati.
Nemačka, najveće tržište električnih vozila u Evropi, već trpi posledice. Nakon što su subvencije smanjene krajem 2023. godine, prodaja EV u avgustu 2024. pala je za čak 69% u odnosu na isti period prethodne godine. Pre toga, zabeležen je pad od 37% u julu i 16% u junu.
Prema istraživanjima, električna vozila su i dalje u proseku 75% skuplja od vozila s motorima na sa unutrašnjim sagorevanjem, što čini subvencije ključnim za njihovu pristupačnost širem krugu kupaca.
Dok subvencije nestaju, pitanje je da li industrija može zadržati trenutni zamah. Kupci se sve češće okreću hibridima, koji nude prelazno rešenje između tradicionalnih i električnih automobila. Bez jasnih finansijskih podsticaja, EV tržište će se suočiti s izazovima, posebno u segmentu masovnih kupaca.
Evropa ulazi u kritičnu fazu tranzicije ka elektrifikaciji, gde će se održivost EV prodaje bez državne pomoći pokazati kao ključni izazov. Ishod ove promene ne samo da će oblikovati budućnost električnih automobila na kontinentu, već će i postaviti globalne smernice za razvoj tržišta elektrifikacije.