Japanski gigant Nissan suočava se s ozbiljnim izazovima koji prete da ugroze ne samo njegovu poziciju na pojedinačnim tržištima, već i globalnu održivost kompanije...
Dok tržište zahteva fleksibilnost i inovativnost, Nissanova spora reakcija na rastuću potražnju za hibridima mogla bi se pokazati kao ključna greška koja ih stavlja na tanku ivicu opstanka.
Iako je Nissan bio pionir u električnim vozilima sa modelom Leaf, promašili su znak na rastućoj popularnosti hibrida. Umesto da se prilagode zahtevima tržišta koje traži hibridna rešenja kao most između tradicionalnih motora i potpuno električnih vozila, Nissan je ostao fokusiran na elektrifikaciju, što je dovelo do zaostatka za konkurencijom.
Jedini pokušaj bio je Rogue Hybrid iz 2017. godine, ali je njegova proizvodnja obustavljena 2020. godine zbog slabog interesovanja. Sada, dok hibridi preuzimaju tržište, Nissan pokušava da nadoknadi propušteno sa e-Power sistemom, koji će stići tek 2026. godine.
Direktor kompanije, Makoto Učida, preduzeo je oštre korake kako bi stabilizovao kompaniju: 9.000 otpuštenih radnika, smanjenje proizvodnje i čak prepolovljena sopstvena plata. Ipak, interni izvori tvrde da Nissan ima svega 12 do 14 meseci da preživi, dok će sudbina Učide biti odlučena za svega nekoliko meseci.
Nova strategija uključuje partnerstva – Honda se pominje kao potencijalni spasitelj – ali i teške izazove poput novih tarifa na robu iz Meksika i Kanade, koje je najavio bivši predsednik Donald Tramp. Uz to, integracija Infiniti prodavnica s Nissan dilerima više deluje kao privremeno rešenje nego kao prava inovacija.
Učida je na konferenciji za novinare u novembru priznao: „Do prošle godine nismo mogli da predvidimo tako brzu ekspanziju hibrida.“ Ova retrospektivna spoznaja možda je prekasna, jer će Nissanova prilagođena strategija stići tek 2026. godine, u trenutku kada će tržište možda već biti prezasićeno.
Nissan se ne suočava samo s problemom zaostajanja, već s krizom koja je promenila pravila igre. Ako žele da preokrenu sudbinu, moraće da urade mnogo više od predstavljanja nekoliko novih modela – potrebne su smelije odluke, duboke reforme i hrabri partneri.
Hoće li Nissan uspeti da se izvuče iz ove situacije ili će postati još jedan primer kompanije koja nije uspela da se prilagodi tržištu, ostaje da se vidi. Jedno je sigurno: vreme nije na njihovoj strani.