Ako ste mislili da niko ne može da nadmaši domaću registraciju koja na kružnom toku zaboravi pravila fizike, razmislite ponovo…
U Njujorku postoji vozač koji je uspeo da sakupi 563 saobraćajne kazne u jednoj godini — i ne, nije izgubio dozvolu. Još uvek vozi. Slobodno. I to Audi A6.
Kazne da se zamisliš… ili da se zapitaš ko tu koga kažnjava
Podaci pokazuju da je ovaj super-prekršilac iz Njujorka sakupio više od 58.000 dolara u saobraćajnim kaznama tokom 2024. godine. Samo prošle zime, uspeo je da zaradi 7 kazni za prekoračenje brzine u školskim zonama u jednom danu. Svaka čast na trudu, reklo bi se — da nije zastrašujuće.
Kamere za brzinu, kamere za crveno svetlo, kamere za buku… sve one rade, snimaju i šalju kazne. Problem? Nijedna od tih kazni ne donosi poene na dozvolu. Drugim rečima — možeš biti hronični prestupnik, sve dok ti novčanik izdrži.
Sistem u kom su kazne zapravo pretplata
Na listi „super-prekršilaca“, nisu samo vozači Audija. Jedan vozač Mercedesa uspeo je da sakupi 474 kazne i trenutno duguje državi skoro 48.000 dolara. Ipak, nijedna od tih kazni nije „živa“ — jer nisu izrečene direktno od strane policajca, već automatizovano.
Drugim rečima, ako ti je auto dovoljno brz, novčanik dovoljno dubok i savest dovoljno tanka – sistem ti praktično nudi mesečnu pretplatu za kršenje zakona.
Grad odgovara – ali (još uvek) na papiru
Direktor Transportne uprave Ben Furnas je izjavio: „Ovo pokazuje obrazac šokantnog ponavljanja, potpunog otpora prema tradicionalnim kaznama i potcenjivanja ljudskog života.“
Zvuči ozbiljno — i jeste. Zato je predloženo uvođenje obaveznih limitatora brzine za vozače sa ekstremnim brojem prekršaja. Predlog zakona SB S7621 trenutno je još u proceduri, a do tada – ulice ostaju otvorene za sve, pa i one koji misle da su video igrica sa beskonačnim životima.
Sistem zna ko je problem – ali ne zna kako da ga zaustavi
Vozač sa više od 560 kazni i dalje za volanom nije samo njujorški problem. To je simbol sistema koji meri bezbednost brojem kamera, ali ne povezuje odgovornost s posledicama. Jer ako zakon ne može da uspori vozača — šta može?