Strahovi od špijunaže dovode do neformalnih zabrana i oštrijih internih pravila…
U eri kada automobili znaju više o vama nego vaš mobilni telefon, pitanje "ko je proizveo vaš auto" više nije stvar ukusa — već nacionalne bezbednosti. Najnoviji primer stiže iz Velike Britanije, gde je Ministarstvo odbrane uvelo ograničenja za parkiranje kineskih električnih vozila (EV) u blizini vojnih objekata.
I ne radi se samo o automobilima brendova poput BYD, MG, Omoda ili Great Wall Motors — već o bilo kom vozilu koje koristi kineske komponente ili softver. Da, čak i ako samo vaša kamera za vožnju unazad dolazi iz Šenžena, možda više niste dobrodošli ispred kasarne.
Moderna električna vozila prepuna su kamera, radara, ultrazvučnih senzora, mikrofona, pa čak i sistema za praćenje pažnje vozača. Sve to jeste tu zbog bezbednosti, ali i — potencijalnog prikupljanja podataka. Problem je u tome što kineski zakoni zahtevaju da domaće kompanije daju pristup tim podacima kineskoj vladi, ako se to zatraži.
Zbog toga su vojna lica i osoblje u Velikoj Britaniji tiho obavešteni da ne parkiraju takva vozila u blizini osetljivih lokacija, niti da vode poverljive razgovore u njihovoj unutrašnjosti. Primera radi, osoblju na bazi RAF Wyton naloženo je da parkiraju najmanje dva kilometra od ključnih zgrada, ako voze EV sa kineskim komponentama.
The military and government know the risks of Chinese espionage, but we cannot maintain our security with half-hearted measures.
— Alicia Kearns MP (@aliciakearns) April 17, 2025
We need to see a full pivot away from Chinese produced EVs in the British military and government fleets.
We know the risks, now we need to act fast… https://t.co/sbqNm1TJxi
Iako britanska vlada još nije izdala zvaničnu direktivu, izjave zvaničnika i procurela interna komunikacija ukazuju na de facto zabrane u pojedinim zonama. Ministar odbrane Lord Koaker izbegao je da direktno pomene Kinu, ali je potvrdio da se „preduzimaju koraci za ublažavanje potencijalnih bezbednosnih pretnji koje dolaze od svih vrsta vozila“.
S druge strane, Shadow Security ministarka Ališa Kerns kritikuje vladu zbog „polovičnih mera“ i traži kompletnu zabranu kineskih EV modela u svim državnim flotama.
Ironično, Kina već godinama ima zabranu na Teslina vozila u sopstvenim vojnim i državnim institucijama — iz sličnih razloga. Strah je bio da bi američka vlada mogla doći do snimaka lokacija i audio zapisa putem podataka koje prikupljaju Tesla automobili.
Sada se ta zabrinutost vraća u Evropu — samo s druge strane ogledala.
Ove mere ne ugrožavaju samo brendove sa sedištem u Kini, već i globalne proizvođače koji koriste kineske komponente u EV segmentu — uključujući kamere, baterije, čipove i softverske module.
U doba kada tehnologija u automobilima sve više liči na laptop na točkovima, jasno je da se pitanja privatnosti, špijunaže i sajber bezbednosti ne mogu više ignorisati.