Sukob između Kine i Evropske unije oko tarifa na kineska električna vozila prelazi u novu fazu...
Narodna Republika Kina, odbijajući da mirno prihvati ove mere, odlučila je da uputi formalnu žalbu Svetskoj trgovinskoj organizaciji (STO). U najnovijem potezu, koji Kina opisuje kao "zaštitu interesa industrije električnih vozila i globalne zelene tranzicije," kineski ministar trgovine poručuje Briselu da je vreme za preispitivanje.
Kineske vlasti tvrde da EU nema "faktičku ni pravnu osnovu" za ove carinske mere i optužuju Uniju za zloupotrebu trgovinskih mera, koje su u suprotnosti sa pravilima STO. Kako bi pokušala da izbegne potencijalno dugotrajan proces pred STO, Kina je pokrenula 60-dnevni period za konsultacije s ciljem pronalaženja dogovora.
SAIC na udaru, Geely i BYD prate
Tarife, koje su stupile na snagu krajem oktobra, posebno su "udarile" na kineske brendove. SAIC se suočava sa najvećim povećanjem, čak 35,3%, dok Geely i BYD moraju da plate dodatnih 18,8% i 17% carina. Ova povećanja dolaze uz već postojeću osnovnu carinu od 10%.
Diplomatija ili pritisak na investitore?
Kina sada poziva proizvođače automobila da obustave ulaganja u zemlje koje su podržale ove tarife i usmere sredstva samo u države koje su bile protiv ovih mera – među njima i Nemačka. Ovim potezom Kina jasno daje do znanja da neće tolerisati "neosnovane" pritiske na svoje proizvođače, čak i ako to zahteva ovakve drastične korake.
Da li pregovori mogu doneti rešenje?
Markos Sefkovik, novi trgovinski predstavnik EU, trenutno boravi u Kini, što sugeriše da Brisel nije potpuno zatvorio vrata mogućem dogovoru. Međutim, ostaje da se vidi hoće li trenutni pregovori doneti trajno rešenje ili će sukob oko tržišta električnih vozila eskalirati.