Jaguar prolazi kroz najradikalniju transformaciju u svojoj istoriji, a novo brendiranje izazvalo je podeljene reakcije…
Nakon reklamne kampanje koja nije prikazala nijedan automobil, ali jeste modele u upadljivoj odeći, mnogi su se zapitali da li britanski proizvođač postaje previše "woke". Međutim, generalni direktor Jaguara, Roudon Glover, tvrdi da to nije bio cilj, već da je nužno osvežiti imidž brenda.
Jaguar je ranije bio sinonim za eleganciju, suzdržanost i tradicionalni luksuz, ali sada želi da privuče mlađu i moderniju klijentelu. Glover ističe da kampanja nije imala nameru da promoviše bilo kakav ideološki koncept, već da naglasi snažan i moderan dizajn budućih modela.
Reklama bez automobila izazvala je burne reakcije na društvenim mrežama, gde su mnogi zaključili da se Jaguar udaljava od svojih korena. Glover priznaje da je poruka mogla biti jasnija, ali insistira na tome da je potrebno menjati percepciju brenda kako bi se Jaguar pozicionirao u višem segmentu.
Jedna od najoštrijih kritika bila je da Jaguar svojim potezima odbacuje vernu bazu kupaca. Iako kompanija insistira na tome da joj nisu ciljano okrenuli leđa, činjenice govore drugačije.
Jaguar je u 2024. prodao samo 33.000 automobila, što je drastičan pad u odnosu na 181.000 prodatih vozila u rekordnoj 2018. godini. Kompanija sada otvoreno priznaje da će prodavati još manji broj automobila, ali po daleko višim cenama.
Prvi model nove ere biće električni grand tourer, čija će cena biti između 140.000 i 170.000 dolara. Jaguar očekuje da će 85% trenutnih kupaca biti izbačeno iz igre zbog visoke cene, dok će samo 15% ostati verno brendu.
Za razliku od drugih luksuznih brendova poput Porschea i Volva, koji ponovo razmatraju opcije sa hibridnim pogonima, Jaguar ostaje dosledan potpunoj elektrifikaciji. Novi modeli će koristiti nove NMC baterije (nikl-mangan-kobalt), koje razvija Agratas, ćerka firma Tata Motorsa. Cilj je autonomija od 692 km prema EPA standardima i ultra-brzo punjenje.
Jaguar ne menja samo automobile, već i način prodaje. Broj dilera biće smanjen za 75%, dok će kupci moći da isprobaju automobile u luksuznim salonima sa Michelinovim jelima i VR tehnologijom kao opcijama.
Jaguarov radikalan zaokret mogao bi uništiti tradicionalni imidž brenda, ali kompanija veruje da stari model poslovanja više nije održiv. Cilj je manja, ali ekskluzivnija proizvodnja, gde Jaguar više nije konkurent BMW i Mercedes brendovima, već se pozicionira između Bentlez i Aston Martin kompanija.
Ostaje da se vidi da li će ova strategija uspeti ili će Jaguar izgubiti previše kupaca u procesu redefinisanja svoje budućnosti.