Odlazak Karlosa Tavareza sa čela Stellantisa početkom decembra otvorio je vrata za potencijalno poboljšanje odnosa između italijanskih vlasti i ovog automobilsko-industrijskog giganta...
Italijanske vlasti sada izražavaju optimizam u pogledu buduće saradnje, ali i jasno stavljaju do znanja šta očekuju od Stellantisa kako bi osigurali očuvanje radnih mesta i fabrika u zemlji.
Na političkom skupu neposredno pre velikog sastanka sa predstavnicima italijanske automobilske industrije, premijerka Ðorđa Meloni izjavila je: „Ekonomskim slučajevima pristupamo prema njihovim zaslugama. Ovo važi i za Stellantis, kao i za bilo koju drugu kompaniju koja posluje u Italiji. Ako postoji konstruktivan pristup i spremnost da se očuvaju fabrike i radna mesta, mi smo spremni da učinimo svoj deo.“
Ova izjava ukazuje na novi, možda fleksibilniji ton u odnosu prema Stellantisu, ali uz čvrste zahteve za jasnu posvećenost Italiji.
Tokom protekle godine, odnosi između Stellantisa i italijanskih vlasti često su bili zategnuti. Stellantis, kao jedini veliki proizvođač automobila u Italiji, suočio se sa kritikama zbog toga što nije ispunio svoja obećanja o povećanju lokalne proizvodnje na milion jedinica godišnje. Prošle godine kompanija je proizvela oko 750.000 vozila u Italiji, daleko ispod očekivanja.
Italijanske vlasti su u međuvremenu pokušale da privuku kineske proizvođače automobila, nudeći im mogućnost otvaranja proizvodnih pogona u zemlji.
U julu se pojavila vest da bi italijanska vlada mogla preuzeti "uspavane" brendove Stellantisa, kao što su Autobianchi i Innocenti, koristeći lokalne zakone koji omogućavaju povrat brendova koji nisu korišćeni najmanje pet godina. Takođe, u avgustu je izdat oštar ultimatum: ako Stellantis ne obezbedi jasnu posvećenost izgradnji obećane fabrike baterija, rizikuje gubitak 370 miliona evra iz EU fondova za oporavak nakon pandemije.
Urso: „Tavares nije razumeo stvarnost“
Italijanski ministar industrije Adolfo Urso dodatno je pojasnio stav vlade prema Stellantisu: „U Stellantisovom industrijskom planu mora postojati jasna i odlučna Italija, koja štiti nacionalne fabrike. Tavares nije razumeo stvarnost,“ izjavio je Urso, kritikujući dosadašnje vođstvo kompanije.
Odlazak Tavareza očigledno je promenio dinamiku. Nakon njegove ostavke, predsednik Stellantisa, Džon Elkan, lično je kontaktirao Ðorđu Meloni kako bi ublažio napetosti i obezbedio bolju saradnju.
Italijanske vlasti sada traže čvrstu posvećenost Stellantisa, uključujući značajne finansijske resurse za lokalno tržište i očuvanje nacionalnih interesa. Kako stvari stoje, nova faza saradnje zavisiće od sposobnosti Stellantisa da ispuni ove zahteve i izgradi održivu budućnost u Italiji.