Evropska unija je donela odluku o smanjenju nekih od visokih carina na električna vozila (EV) uvezena iz Kine, koje su prvobitno najavljene u julu...
Ova odluka donosi značajne olakšice za kompanije kao što su Tesla, BMW i Volkswagen, ali i za kineske proizvođače automobila.
Carina na Tesla vozila proizvedena u Kini smanjena je sa 20,8% na samo 9% nakon žalbe američkog proizvođača. Tesla je zatražila ponovnu procenu carina nakon objave julske odluke, tvrdeći da je primila manje državne pomoći u poređenju sa nekim drugim kompanijama koje proizvode automobile u Kini. Evropska unija je prihvatila ovaj argument i odlučila da umanji carinski procenat za Teslu.
Slične olakšice su obezbeđene i za BMW novi električni Mini, čija je carina smanjena sa 37,6% na 21,3%. Ova visoka početna stopa carine primenjena je na proizvođače koji su, prema mišljenju EU, odbili saradnju sa istražiteljima, ali je nakon revizije odlučeno da se stopa za Mini značajno umanji.
Iako su kineski proizvođači automobila takođe ostvarili manje olakšice, smanjenja su bila minimalna. Na primer, carina na BYD vozila smanjena je sa 17,4% na 17%, dok je za Geely carina pala sa 19,9% na 19,3%. SAIC, još jedan kineski proizvođač, takođe je video smanjenje carine sa 37,6% na 36,6%.
Iako su ove izmene carina donete, EU nije u potpunosti uklonila carinske namete. Tesla i dalje mora da plati određene carine zbog navoda da dobija baterije po cenama ispod tržišne vrednosti, što je jedan od načina na koji, prema EU, neke kompanije dobijaju ekonomsku prednost kroz pomoć kineske države. Izveštaj EU je takođe istakao i druge načine na koje proizvođači automobila sa sedištem u Kini mogu dobiti podršku, uključujući jeftinu zemlju, grantove i povoljne kredite.
Ova odluka EU predstavlja značajan korak ka smanjenju trgovinskih barijera za proizvođače automobila, ali istovremeno pokazuje i odlučnost da se održi fer konkurencija na tržištu. U narednim mesecima biće zanimljivo pratiti kako će ove promene uticati na tržište električnih vozila u Evropi.